Auto lukuabi 3

Väljas on talv ja seepärast on taas tõusnud päevakorda küsimus: «Kuidas auto pärast pakaselist ööd käima saada?»  Kõige sagedamini paluvad autoomanikud kellelgi autole «särtsu» anda. Kuid vaatamata sellele, et see protseduur tundub uskumatult lihtne, on sellel ka  omad konksud.

Riketega autot ei tohi «krokodillide» abil käivitada. Juhtub, et aku läheb tühjaks seetõttu, et autot ei ole kaua kasutatud või on valgustusseadmed põlema või raadio või veel midagi käima unustatud. Kui olete veendunud, et teie auto on täiesti korras, s.t, et kõik tähtsad sõlmed on töökorras, võib sellele «särtsu» anda.

Kui tunnete kapoti avamisel kütuse lõhna, kui juhtmestikul on pori või on see vigastatud, aku aga «suri» auto edutute käivitamiskatsete tõttu, siis «krokodille» kasutada ei tohi. See protseduur ei aita autot käivitada, küll aga võib lisaks veel tühjendada ka teile appi tulnud autoomaniku sõiduki aku.

Kui kõik valgustusseadmed (tuled, salongi valgustus) ja raadio töötavad, mootor aga ei käivitu, ei ole probleem järelikult akus.

«Krokodillide» abil tohib käivitada sarnase mootorimahuga autot. Aku paigaldatakse autole vastavalt mootori käivitamiseks vajalikule käivitusvoolule. See aga omakorda sõltub otseselt mootorimahust. Seepärast ei tasu üritada käivitada suure mootorimahuga autot väikesemahulisest autost. Autot te ei käivita, vaid tõmbate tühjaks ka teise aku.

Ärge riskige diiselautole «särtsu» anda bensiinimootoriga autolt. Diiselmootorite käivitusvoolu näitaja ületab bensiinimootorite sama näitajat. Bensiinimootoriga autot aga tohib diiselautost «krokodillide» abil käivitada.

Kui väljas on rohkem kui 20 külmakraadi, ei pruugi «särtsu» andmisel olla vajalikku mõju.

Kuidas autot «krokodillide» abil käivitada?

Niisiis olete te veendunud, et teie auto on täiesti töökorras ning doonorauto sõidab sama liiki kütusega ja sellel on sama mootorimaht. Mida teha edasi?

Teil on vaja kaitsekindaid ja käivitusjuhtmeid.

Klambrid peavad olema kaablitega kindlalt ühendatud, mitte lihtsalt kokku pigistatud. Juhtmetel ja klambritel on erinev värvitähistus. Punane ühendatakse plussklemmidega, värvitu või must aga miinusklemmidega.

  1. Ajame autod teineteisega lähestikku, et juhtmed ei oleks pingul. Nende kered ei tohi seejuures kokku puutuda.
  2. Doonorauto mootor ja mõlema auto elektriseadmed peavad olema välja lülitatud.
  3. Laetud aku pluss tuleb ühendada tühja aku plussiga.
  4. Laetud aku «-» ühendatakse musta või värvitu juhtme abil voolu vajava auto ükskõik millise suure keredetaili või mootori külge. See piirkond peab olema värvimata. 

    Selleks on mitu põhjust. Kõigepealt annab see autoomanikele aega aru saada, kas teise auto aku on korras. Kui ei ole, võimaldab takistus, mille laetud aku vool rikkis akusse jõudmiseks läbib, juhtmed õigeaegselt lahti ühendada.Teiseks võimaldab see vältida süttimist. Laadimise algul eraldab aku vesiniku ja hapniku segust omalaadset paukgaasi, mis süttib isegi ühest sädemest.Lühiühenduse tekkimise võimaluse vähendamiseks on oluline ühendamise järjekord – kõigepealt «+», seejärel «-».

    Juhtmed ei tohi mootori liikuvate osadega kokku puutuda.

  5. Püüame autot käivitada. Kui see ei õnnestu, on aku järelikult väga tühi. Jätkata ei maksa, sest sel juhul võite tühjendada mõlemad akud. Tuleb minna järgmise punkti juurde.
  6. Doonorauto tuleb käivitada ja umbes 15 minutit oodata. Selle ajaga laeb aku täis.
  7. Edasi tuleb esimese auto mootor seisata ja alles seejärel käivitada teine auto. Meeles tuleb pidada, et teist autot ei tohi käivitada seni, kuni doonorauto mootor töötab. See võib põhjustada selle generaatori läbikärssamise. Parimal juhul põlevad kaitsmed läbi.
  8. Kui auto käivitus, tuleb juhtmed lahti ühendada paigaldamisele vastupidises järjekorras s.t esmalt ühendame lahti «-», seejärel «+».Kui autot ei õnnestunud käivitada, läheme uuesti tagasi 6. punkti juurde, aga mitte üle ühe korra.

Teised auto «elluäratamise» moodused

Selleks on terve hulk erinevaid viise, mis kõik on sisu ja tegutsemise algoritmi poolest erinevad.

Auto võib käivitada, määrates laetuse taset lisatakistusena kasutatava lambipirni abil. Mõnikord vahetatakse aku välja, kasutatakse käivitusjuhtmeid käivitatud mootoriga jne.

Siiski ei maksa unustada, et tänapäeva autodes on hulgaliselt elektroonilisi detaile. Seepärast võivad palju aastaid tagasi populaarsed ja laialt kasutusel olnud tehnikad autole palju kurja teha.

Kokkuvõte

Kui otsustasite «krokodillide» abi kasutada, peate pidama kinni reeglitest, et olukorda mitte halvendada. «Särtsu» tohib anda ainult täiesti töökorras autole. Kui akud on juhtmetega ühendatud, ärge kunagi käivitage mõlemat mootorit korraga, vaid ainult järgemööda.  Võõrast autot «käivitades» ärge unustage, et tegutsemise algoritmi järgimata võite kahjustada enda autot.